17 May 2009

Kisah si Jess ~ Sabar je ler...~


Mula nak periksa rasa berdebar
Tapi Sis-Honey lapangkan dada
Kadang-kadang rasa tak sabar
Tapi kena terima apa yang ada


Pada n3 kali ini umie nak bercerita tentang salah satu kucing-kucing yang menghuni di rumah kecil kami. Sudah lebih satu tahun Jess duduk satu bumbung dengan kami. Pada hari raya haji tahun 2007, kami pulang ke kampung dan sekembalinya dari kampung, kami dapati ada seeekor anak kucing berada di luar rumah. Seperti biasa, pada mulanya, umie akan merasa keberatan untuk menerima kucing lain menjadi ahli keluarga kami lagi.

Bukan umie tidak suka tetapi keadaan rumah yang kami diami tidak mengizinkan kami untuk membela lebih banyak kucing. Maka umie minta supaya anak-anak jangan memanjakan anak kucing itu, cukup dengan memberinya makan dan minum kerana umie tidak mahu anak-anak ada hubungan perasaan dengannya. Namun akhirnya Jess kami terima juga kerana suatu insiden yang berlaku ke atasnya.

Oleh kerana umie tidak benarkan anak kucing itu masuk ke dalam rumah, rupanya2 dia menyembunyikan diri di dalam kerera (bahagian enjin) hb umie. Pada masa ayah cuba menghidupkan enjin kereta tiba-tiba terdengar suara kucing mengiau dengan kuat. Ayah terus mematikan enjin dan mengesyaki ada kucing di situ. Bila ayah buka bonet kereta, memang benar, anak kucing yang umie tidak mahu terima itu berada di dalam bonet kereta ayah.

Pada mulanya kami menyangka dia cedera parah, namun bersyukur kerana tiada apa-apa kecederaan berat yang dialami olehnya. Disebabkan insiden itu, umie dan ayah bersetuju untuk menjadikan dia sebagai ahli baru keluarga kami. pada waktu itu kami sudah ada Chiku, Inti, Flero dan Envy. Kini tambah seekor lagi... Adlin @ Baby @ Bubble tukang kasi nama kucing-kucing yang kami ada dan dia memberikan nama JESS kepada ahli baru kami itu.

Mulai dari hari itu Jess bebas untuk berada di dalam rumah seperti ahli keluarga yang lain. Cuma masalahnya Jess suka 'buang hajat' di dalam rumah... Puas sungguh diajar dan dilatih, Jess ikut sebentar sahaja, kemudian Jess akan buat perangai lagi. Terpaksalah 'buangan hajat' Jess dibersihkan setiap kali dia buat hal. Suka-suka hati dia nak 'buang hajat' di mana-mana tau...

Ayah sudah tidak tahan dengan perangai Jess kerana kucing-kucing lain pasti akan mengikuti 'contoh buruk' yang dibawa oleh Jess. Memang benat, Flero dan Envy mengikuti 'contoh buruk' dan perangai buruk Jess itu. Akhirnya ayah mengambil keputusan untuk mengurung kucing-kucing yang ada (kecuali Chiku) di dalam kurungan setiap lepas mahgrib. (siang hari mereka bebas) kerana biasanya mereka 'membuang hajat' diwaktu malam. Mereka akan dilepaskan pada waktu pagi semasa umie akan keluar untuk menghantar anak-anak ke sekolah.

Kadang-kadang kesian melihatkan kucing-kucing yang lain kerana tidak dapat tidur di atas katil bersama kakak-kakak mereka... Akhirnya mereka dibebaskan, dari dikurung dan mereka bolehlah tidur di dalam rumah bersama kakak-kakak (dan umie juga hehehehehe) Kini mereka mulai pandai membuang hajat di luar atau di dalam bilik air. Namun Jess masih tidak berubah... Jess tetap 'membuang hajat' di dalam rumah - ikut di mana dia suka 'membuang'!

Sampailah hari ini, hari-hari kakak atau umie kena bersihkan 'buangan' Jess dan bila ada Mahzuz, dia pun mengikut perangai Jess!!! Sebelum ini, ayah rajin bantu membersihkan 'buangan' kucing-kucing tetapi kini ayah dah 'fed up' dan tidak mahu membuatnya, ayah hanya tolong beritahu di mana tempat Jess melepaskan hajatnya... errrmmmm sampai bilalah Jess nak terus buat perangai camtu...

Kalau umie cerita pada orang lain, mereka suruh buang sahaja kucing-kucing yang suka buat hal seperti itu... Namun umie tidak akan tergamak melakukannya kerana umie akan merasakan seperti umie membuang anak sendiri hanya kerana anak itu 'bermasalah'... Oleh itu umie kena bersabar dan mengharapkan Jess akan berubah... Bila umie berkesempatan umie akan mencari dan membeli suatu semburan yang dikatakan boleh mengelakkan kucing 'melepaskan hajat' mereka merata-rata... Nantilah... nak cuba juga benda tu tapi kena cari dulu...

Jess ooooo Jess... Nasib baik ada Kakak untuk membantu membersihkan buangan Jess dan kini Mahzuz juga! Sabar aje ler...

17 comments:

Ana Ali said...

kake sabar yer..nanti dier belajar gak tuh. kucing2 ku ader angin kus-kus tuh kekadang berak gak lam umah

TokNabe said...

Sama dengan si yompok kat rumah saya tu... kerana takut sangat dikerjakan oleh kucing2 lain dia melepas kat bilik air saja. Kalau dia ke tanah mesti ada orang yang menemankan dia.

umi_e said...

Ana... kalau tak sabar memang dah lama dah tak duduk satu bumbung heheheheh

TokNabe... si Tompok TokNabe tu macam Chiku kak e dulu tapi lepas je dia 'dimandulkan' hidup dia aman damai, takde kucing jantan lain nak bedal dia hehehehehehe

apisz said...

tension ada kucing camtu..mujur duk ngan akak..klu duk ngn sy mau duk kat tepi pasar dah kucing tu..ekekekkekeke

umi_e said...

apisz... memang tension tapi nak buat camna kan... sabar je ler...

Jiya said...

kena ajar pelan2. mungkin dia mogok tu. akekekeke! jiya memula ajar anak kucin berak. jiya terpaksa ambik taik simpan atas penyeduk sampah yg ada tanah. pastu panggil anak kucin tu berdepan ngan taik bg dia ciom tu taik dia n cakap suh berak kat situ jgn berak lam umah. hehehehe... nasib baik dgr ckp. pakai penyeduk sampah senang nak buang tanah pelaburan tu.

mama Tiara said...

baiknya umie e ni.terharu saya baca. smg umie e mndpt pahala yg berlimpah sbb baik dgn haiwan. insya Allah

apisz said...

bagus la akak ni..byk pahala akak....

umi_e said...

Jiya... si Jess ni dah puas ajar... jap je pastu dia buat hal lagi... saja nak uji kesabaran kita...

apisz... Mudah-mudahan - Thanks

mama Tiara... Thanks mama - dari kecik suka sangat kat kucing :D

~Yatt~ said...

salam k.e, akak sebijik cam adik2 sy dedulu..suka sgt kucing..nk cuci 'poh2' diorg nie adik2 sanggup..asalkan dpt tgk diorg nie berkeliaran dlm umah..sayang punya pasal..sampai bwk tido dllm bilik..sy lak sedang2 jer..x fanatik sgt..hehe..

umi_e said...

yatt... kalau dah sayang tu sanggup buat apa saja :p hehehehehehe

Ielaz said...

kak e..mmg susah nak ajar bebudak bulu ni ..tp rasanya bende ala sembur2 tu ok kot..
kalau dia buat lagi pukul muntut dia,ckp jgn yak dalam umah..hihihiihihihi...

semoga kak e dan family sabar dalam memelihara makhluk Allah yg satu ini... besar pahalanya insyaAllah..

insyaAllah bulan 8 kami balik kejap,husband teringin nak hirup udara malaysia...

umi_e said...

ielaz... si Jess ni bukannya tak pandai nak membuang di luar atau dalam toilet tapi dia saja je buat hal... tapi kami tak pukul dia sebab kesian... dia tu sakit memanjang... hidup dengan ubatnya tu... :(

zaliana said...

salam kak e, resipi nak buat bunga coklat za dah letak kat blog ya

umi_e said...

Thanks za...

dari~ummie said...

kak e..kita pun ada kucing kak kolej yang suka buang hajat merata2 dalam rumah.. tapi bila mengenangkan keletah dia yang manja dan comel tu..alahai..tak jadi nak marah..btw,jess kak e tu cute!! hehe

umi_e said...

dari-ummie, jess tu kalau tgk in real - ibarat 'hidup segan, mati tak mau' :(