12 May 2009

Cerita tentang Itni

Bubble tak kisah berat naik
Bab makan terus berselera
Itni kucing umie yang baik
hati sedih menjadi gembira

Itni dan Envy tidur berpelukan (tidur di atas katil bersama tuannya)

Itni antara kucing-kucing yang umie ada. Kehadirannya di rumah umie juga dengan tiba-tiba... tanpa disedari dia sudah ada di dalam rumah. Dihalau keluar pun dia tidak mahu ke mana-mana. Pada awalnya kami beranggapan Itni tersesat rumah kerana dia tidak kelihatan seperti kucing jalanan, badannya bersih dan cantik... Malah kami sempat selak bulu badannya kalau ada kutu tetapi tak jumpa se-ekor pun waktu itu... Akhirnya kami terima dia untuk menjadi ahli keluarga kami.

Jadilah itni kucing kedua yang kami ada selain Chiku (pada waktu itu). Beza antara Chiku dan Itni lebih kurang sebulan sahaja... Itni, dari awal lagi dia memang baik, pendiam dan pembersih. Itni tidak banyak masalah. Malah umie rasakan dia di antara kucing umie yang paling 'sempurna' kerana dia tidak banyak buat hal. Sakit pun cuma sekadar demam biasa je, bila diberikan ubat dia cepat kemabli pulih...

Satu hal lagi yang buat umie sayang pada Itni ialah kerana dia amat pandai mengambil hati. Sebagai manusia biasa umie tidak terlepas daripada perasaan marah dan geram dengan anak-anak dan juga hal-hal yang menganggu... Minggu lalu, umie terlalu marah dan kecewa dengan beberapa hal dan juga anak-anak... Bila umie melangkah sahaja masuk ke dalam rumah, dengan keadaan yang masih marah dan kecewa, Itni terus datang pada umie, dia tidak merengek untuk minta makan tetapi dia seolah-olah memujuk umie dengan menggesel-geselkan badannya... Itni tidak akan berbuat begitu pada masa-masa biasa (waktu umie tidak marah) sebab itu umie merasakan seolah-olah Itni cuba menyejukkan perasaan panas umie pada waktu-waktu umie dalam keadaan marah dan tertekan...

Apabila Itni terus menggesel-gesel dan menggosak-gosakkan kepalanya di kaki umie, umie menjadi 'sejuk' dan dia pun terus berguling-guling membuatkan umie jadi hilang marah melihatkan telatah manjanya hehehehehe Pandai sungguh Itni ambil hati umie... Dia seolah-olah tahu setiap kali umie dalam keadaan marah atau kecewa... Pasti dia akan datang untuk 'memujkuk' dan itu akan membuatkan hati umie kembali tenang dengan telatahnya...

Kalau diperhatikan, kucing juga seperti manusia, ada macam-macam perangai dan ragam... Bukan anak-anak umie sahaja mempunyai perangai yang berbeza tetapi anak-anak kucing umie juga... Ada yang suka buat umie marah dan ada juga yang pandai mengambil hati sehingga menghilangkan perasaan marah dan segala yang berbuku di dada :P

Begitulah sedikit cerita tentang Itni :)


13 comments:

apisz said...

byk betol kucing akak...hee....ada yg comel2 tak? =)

Nur Syafawati said...

salam perkenalan kak umie..tq sudi singgah blog sya...kite tukar link yer..

umi_e said...

kucing akak takde yang comel2 sebab kucing2 akak semuanya kucing2 jalanan :-S

umi_e said...

Nur... sma2 :)

* Boleh je nak link :)

apisz said...

kucing kat umah sy byk gak..kucing jantan jalanan..hehe..

baru je buang sekor...sbb geram..tercari2 gak memeber mana kucing dia..hehe

umi_e said...

salam apisz... kak e pantang orang buang kucing :/ waaaaaaaaaaaaaaaaaa sedihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

apisz said...

kucing tu berak masa sy nak gi solat jumaat..marah ar..terpijak kaki..terus buang....skrg whiskis tu byk kat umah..takde sape nak mkn..kuikui....

umi_e said...

apisz... kenalah sabar... kesiannya dia kena buang :(( tapi takpelah... dah nasib badan dia kena buang :p

agusted said...

comel giler
:)

Ielaz said...

akak...hihiihihi...kucing kan mmg cenggitu taw... penyejuk hati..hihihihihihi

TokNabe said...

Rumah saya juga jadi tempat kucing mendatang,.. kalau dihalau tak nak pergi, maka rumah saya ni menjadi rumahnyalah.kalau ada kucing mcm itni ni memang suka la... manja.

umi_e said...

agusted... memang comel :P

ielaz... kucing2 boleh bantu mengurangkan stress :D

toknabe... suka je tengok itni... baik sungguh!

linda_cute@misslyn said...

kak umi mcm arwah mak saya..klau org buang kucing..siaplah..ada aje doa dia..ye lah.kucing pun makhluk tuhan gak...kan...klau kucing kene langgar mati...dia pun ikut menangis...