19 May 2009

Kaya yang 'tak kaya'

Kek MamaTiara amat bergaya
Nyata Mama memang berbakat
Rasa teringin nak makan kaya
Kaya dibuat tapi tanpa disukat

Masa zaman sekolah-sekolah dulu, selalu tengok Mak Uda umie buat kaya bila dia balik kampung di rumah Wan. Masa itu, langsung tak berminat nak mencubanya, sekadar tengok dan intai-intai bahan dan cara membuatnya.

Bila teringin nak makan 'kaya ball', kaya tak ada pula di rumah. Memandangkan semua bahan asas untuk kaya ada di dapur, maka umie pun mulalah beroperasi - buat kaya sendiri tetapi tanpa sebarang sukatan - malas lah pulak nak surf di internet.

Akhirnya jadi jugalah kaya ni walaupun agak pahit sebab umie terhagitkan 'gula hangus' :(( Bila umie kasi tahu ayah yang 'gula hangus' tu dah terhangit - ayah kata "dah namanya pun gula hangus so betullah tu bila hangus" hehehehehehehe

Bila gula tu dah terhangus, mula2 nak buang je tapi sekali pk, cam ok sebab taklah sampai hitam legam, nampak warnanya cam ok... Bila dah jadi, oklah juga sebab cover dengan tepung (buat kaya ball) dan juga roti dengan butter ;)

Selebih buat kaya ball tu umie simpan dalam esbok - tak ada sesiapa berminat :( kecuali imie sendiri... Bila pulak nak habis kalau dah masing-masing tidak berminat nak makan kaya yang umie buat tu... (Kaya memang tak berapa 'laku' di rumah ni)

Resepi kaya ni boleh didapati dalam internet dan dapur cyber kawan-kawan yang lain... umie tak letak resepi sebab kaya umie ini tanpa sukatan ;)

9 comments:

ain said...

homemade kaya!!bestnyaaa!!!gtee selamat dimkn.

umi_e said...

a'a lah ain... puas makan tau... (tapi kak e sorang je yang nak perabihkan hehehehehe)

kak e said...

salam... eh, sama nama kita... minat pun sama... salam ukhuwwah..

kak e said...

omg, u pun duk bangi???

Nenie @ Syurie said...

alahaiiiii...mug....Comelnya....miowww...miowww....

umi_e said...

nenie... kalau boleh semua nak gambar/bentuk kucing :p

umi_e said...

kak e... hehehehehe nama panggilan sama eekkkk :P

* memang duduk BBBangi kat seksyen 4 ;)

Mat Gebu said...

kak e...
Kaya tu boleh leer buat roti pandan kaya....sedap kak roti tu lembut..

umi_e said...

mat... nantilah kak e telan vitamin R dulu hehehehehehe cik BM dah terperok dlm store ler...