6 May 2009

Choc-cake with ice-cream


Sislin masak petai sambal udang
Maria di KK pula memasak lokan
Bersama ais-krim kek dihidang
Untuk anak-anak umie buatkan

Kek Cokelat yang biasa dibuat menjadi hidangan bersama ice-cream. Sebenarnya kek seperti ini banyak dijual di restoren-restoren sebagai dessert. KFC juga ada hidangan seperti ini yang harganya RM4.90 untuk satu. Bayangkan kalau untuk 5 orang seisi keluarga, dah berapa duit yang perlu dikeluarkan untuk membelinya (kedekut eekkkkk hehehehehe). Masalahnya bukan kedekut tetapi kalau buat sendiri akan lebih 'puas' dimakan sebab boleh nak ulang makan selagi belum habis :p
Ternyata anak-anak juga berpuashati dengan apa yang telah disediakan... lebih kurang je dengan yang dibeli di luar sana :D Jadinya, sesiapa yang nak cuba bolehlah buat sendiri untuk dijadikan hidangan keluarga di waktu petang atau sebagai pencuci mulut selepas hidangan makan :)
Bahan:
1. Kek cojkelat (ikutlah resepi mana tapi umie guna Moist Choc)
2. Ais-krim vanila secukupnya (boleh je nak guna perasa lain yang disuka)
3. Choc sauce untuk tambahan rasa dan hiasannya
Cara:
1. Potong kek segi empat atau boleh dalam bentuk bulat atau kalau rajin bakar dalam bekas kecil2.
2. Letak satu senduk ais-krim
3. Hias dengan sos cokelat




4 comments:

kakchik said...

Cantik la kak e menghidang. Macam kat restoran dah. Tentu lagi berselera.

umi_e said...

thanks kakchik :) saja lah buat camtu sebab anak2 sibuk nak beli dari luar hanya sebab nampak cantik ermmmmm duitnya pu cantik gaklah kan :p

norish said...

wah kak e.. bukan setakat anak2 kak e je.. norish pun teruja nak cuba juga.. maklumla penggemar coklat ngan ais krem.. hehehe..

umi_e said...

norish... kalau camtu, memang berbaloi buat sendiri... makan kat KFC ke Nandos ke tak puas rasanya sebab tak boleh nak tambah2 hehehehehehe :P