18 February 2008

Sambal tumis sardin


ShadowX_19 ke Port Dickson membawa kawan
Tiba dah malam pemandangan tak jelas
Malangnya sardin menjadi mangsa keadaan
Masakan umie masa diserang penyakit malas


Bila dah tak tau nak masak apa... Sardin ler jadi mangsa hehehehehe tapi sardin ni sekali sekala makan boleh membuka selera... Makan dengan nasi panas-panas memang best oooooooo :D Kalau tak habis, panaskan pastu modify lak makan ngan roti... errmmmmm yummy yummy :p

Bahan

1 tin sardin
15 tangkai lada kering (boleh lebihkan ikut suka) - potong2 dan rendam sampai lembut*
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 cm belacan*
sedikit air asam jawa
minyak untuk menumis
gram/perasa secukupnya
1 biji bawang besar - hiris bulat


Cara

1. Blend semua bahan bertanda*
2. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan semua bahan yang dah diblend*
3. Biar hingga agak 'garing' dan masukkan air asam+perasa
4. Setelah mendidih baru masukkan sardin
5. Masukkan bawang yang telah dihiris

5 comments:

Lily.Lulu. said...

oh sardin jugak entry nih .. sodap sodap ..

perot lapa plak memalam buta nih .. nak cikit kak !!

:D

umi_e said...

:p sardin fav kak e ooooooooo makan ngan roti pun best! hehehehehe

Syari said...

dok jauh ni, sardin pun nampak sedap bebenor... yummy yummy...

umi_e said...

syari... kak e suka sardin so bila2 masa pun sentiasa sedap je hehehehhe

Dilla-manje said...

salam kenal kak...

kite suke sgt resepi ni bila malas nak masak berat2... :)