20 February 2008

Cat Food - Mayonis bebola ayam


Fysal tak sabar nak pulang ke Selama
Anak dan isteri setia tunggu kepulangan
Kucing pun tau bosan makan yang sama
Jadi kenalah tau pelbagaikan hidangan

Kucingpun macam manusia juga, akan muak dengan hidangan yang sama sahaja... terutama kalau hidangan yang diberikan merupakan hidangan 'segera'. Memandangkan keadaan itu makan umie tidaklah memberikan makanan 'sedia ada di kedai' hari-hari pada kucing-kucing umie. Apa yang ada di rumah, akan dimodified untuk menjamu kucing-kucing umie supaya mereka tidak muak dengan hidangan yang sama...

Resepi kali ini, mudah saja namun agak menyelerakan buat kucing-kucing umie. Namun begitu ini merupakan menu untuk makan petang mereka saja. Pagi, tengahari dan malam biasanya mereka akan makan yang 'berat' ;) Sesiapa yang ada kucing di rumah bolehlah cuba resepi ini sebagai kelainan untuk kucing-kucing tersayang... tapi tak pastilah kucing-kucing orang lain suka atau tidak sebab selera berbeza macam manusia juga :p


Bahan

10 biji ayam ball (ikut suka banyak)
mayonis - secukupnya
sedikit makanan kering (umie campur perasa ayam dan ikan)


Cara

1. Rebus ayam ball dan sejukkan
2. Potong ayang ball nipis2 (jangan sampai putus) dan ulangi sebelah lagi hingan menjadi panjang-panjang kecil (tidak putus) - lihat dalam gambar ;)
3. Letakkan mayonis dan taburkan makanan kering di atasnya

9 comments:

Lily.Lulu. said...

saya nampak mayonis ajer ... bebola tuh dah kena sembunyi

:D

Wiween @ Awin said...

erk..menariknye cat food ni kak e..sygnye kucing kesygn ween da mati..si merah..huwaaa if dia ade mesti besh wat utk dia...alahai..:(

umi_e said...

lily... dah namanya mayonis bebola ayam hehehehehe so mayonis ler yang kena nampak dulu :p :D

umi_e said...

ween... bela lah kucing lain ;) banyak kucing terbiar boleh dijadikan keluarga :)

Wiween @ Awin said...

dah serik kak e sejak si merah mati.pastu ada bela lg 3, 4 ekor.mati gak..yg lagi 3 tah ilang kemana.huwaaaa :(

umi_e said...

ween... jaga kucing ni cam jaga budak/anak gak tau... kak e bukan je nak urus anak... depa pun kena urus... time depa tak sihat yang susahnya... kita pun jadi susah... ni pagi-petang dok mengerjakan 'taik' entah yang mana satu 'melepas' dalam rumah... ermmmm kenalah uruskan semua tu... sapa lagi nak buat... ermmmmm dah kita setuju nak bela dan jaga dorang so kenalah buat... kak e tak marahlah kat kucing2 yang dah 'melepas' tu sebab tak nampak sapa punya keje hehehehe kalau nampak sure kena denda - kurung - :D

Syari said...

bertuah sungguh kucing kak e.

umi_e said...

syari... harap-harap kucing tu semua bawa tuah kepada kak e :) Insyaallah...

Wiween @ Awin said...

kucing kak e byk ek? tabik ar kat kak e gajin bela kucing.hehe ween serik dah. Nanti sedey kucing mati lg.:( Semlm ucing jiran ween yg dipanggil 'Abu' yg sgt lebat bulunye & comel dah dikerjakan dek some dogs sampai mati! sedih tau kak...sbb si Abu gajin dtg umah ween.:( skang da xde la lagi..