1 August 2008

Bubur kacang durian


Cik Mat hidangkan mee suah
Rajin memasak juadah harian

Sekarang ini kan musim buah
Bubur kacang pun letak durian


Durian dari kebun yang dibekalkan oleh adik semasa balik ke Melaka


Sekarang ini kan musim buah, macam-macam buah ada... Minggu lalu umie balik Melaka menziarah abang yang dimasukkan ke hospital. Pulang dari ziarah abang, umie singgah di rumah adik. Lama jugalah tidak ke sana, sehinggakan buah pun dah 'di hujung-hujung' :p

Ada rezeki jualah nak merasa durian dari kebun sebab adik umie simpankan mana yang ada bila tahu umie akan ke sana. Buah manggis, rambutan dan duku langsat memang masih banyak cuma tak larat je nak punggah bawa balik hehehehhe

Bila musin buah terutamanya durian, macam-macam juadah dihidangkan berkaitan dengan durian, salah satunya bubur kacang... Senang je nak buatnya tapi umie letak jugalah resepinya di sini, mana tahu esok-esok anak umie nak buat sendiri :D


Bahan

500 gm kacang hijau
250 gm gula merah atau gula melaka
1 liter santan kelapa
2 helai daun pandan
Sedikit garam
Isi durian - ikut suka banyak


Cara

1. Bersihakan dan rendam kacang hijau lebih kurang 2 jam
2. Rebus kacang hijau sampai lembut
3. Masukkan gula merah atau gula melaka dan sedikit garam
4.
Masukkan santan bersama daun pandan
5. Masukkan durian/isi durian dan masak hingga mendidih

11 comments:

cemut said...

haaaaaaaaa? bubur kacang durin?
mmg xpenah rase..glupp mesti bes.

i-chimera said...

Bubur kacang campur durian... woowww.. best tu... makan plak cecah dgn roti gardenia... petang-petang sambil tgk tv... wooo best tu...

umi_e said...

cemut... macam bubur kacang biasa cuma ada perasa durian je :D

umi_e said...

chimera... kalau buat ice pun sedap tau! ;)

Ezad said...

ni..

makanan kucing gak ke?

ahaks

umi_e said...

ezad...

hehehehehe yang ni tuan kucinglah yang makan :p

TokNabe said...

Alahai bubur kacang campur durian. ada yang makan sampai terangkat, ada juga yang tutup hidung tak leh makan. Semuanya bergantung pada selera masing2.

umi_e said...

toknabe...

tu ler... walaupun kak e kembar tapi kembar kak e tak gemar durian... dia tolong punggahkan je durian dari kg utk kak e dan temankan kak e gi makan durian di tepi jalan hehehehehe

Ayu said...

bestnyaaaaaaa duriannnnnnnnn

Mama Shahmi said...

akak, tq 4 the recipe..walaupun sy dah jadi mak orang masih x reti nak buat bubur kacang durian..ahaks :D

umi_e said...

ayu... durian banyak kat mana2 kan...

mama shahmi... senang je... nanti bolehlah buat eekkkk ;)