7 November 2008

Semoga Mendapat Haji Mabrur

Perasaan Farah bercampur-baur
Membaca sms Dir berkali-kali
Semoga mendapat Haji Mabrur
Juga selamat pergi dan kembali


Kita semua telah sedia maklum bahawa ibadah haji merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima dan merupakan suatu kewajipan yang mesti ditunaikan bagi mereka yang berkemampuan untuk melaksanakannya.


Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya
:

"Wahai manusia! Sesungguhnya Allah telah fardukan ibadah haji ke atas kamu, maka hendaklah kamu tunaikannya..."

(HR Imam Bukhari).

Firman Allah S.W.T di dalam surah Ali 'Imran ayat 97:

Maksudnya:

"Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya".


Sempena bulan haji ini, kedua-dua orang MIL dan FIL (mother inlaw/farher inlaw) telah berangkat ke tanah suci Mekah pada awal pagi ini. Alahmdulillah, hasrat mereka untuk menunaikan ibadah haji telah terlaksana setelah mereka tidak berjaya untuk pergi pada tahun sebelum ini. Ini bukanlah kali pertama mereka menunaikan haji, cuma kali ini FIL umie berangkat dalam keadaannya yang agak uzur :(

Doa mengiringi mereka dan semoga MIL dan FIL umie akan diberikan kesihatan dan kekuatan untuk menunaikan ibadah haji. Hanya doa juga dipohonkan kepada Allah SWT semoga MIL dan FIL akan selamat pulang ke pangkuan keluarga dan mendapat haji yang mabrur... Inysa'allh...




5 comments:

arsaili said...

salam..saya juga ingin ke sana

sakurasa 2 said...

moga selamat pergi dan kembali dan medapt haji mabrur

Unknown said...

Semoga selamat pergi dan kembali..aminn

Anonymous said...

Salam kak-e, moga kedua2 FIL n MIL mendapat haji yang mabrur dan dikurniakan kesihatan yang baik sepanjang berada di sana..Amiinnn..

Dayang said...

Selamat pergi dan pulang buat parents in law kak e,
cemburu nyer rasa krn dyg teringin sgt nak pergi,tp apakan daya,hanya Allah swt saja yg tau bila dyg akan menjadi tetamu Nya.