24 June 2009

Menang membeli - menang memakai


Mak Yah makan sop dengan bihun
Makan bersama dengan Along Mat
Sandal umie hampir sepuluh tahun
Kini riwayatya sudah hampir tamat


Hari ini ingin bercerita tentang sandal yang penuh berjasa. Sudah/hampir sepuluh tahun sandal ini bersama umie. Masa umie beli dulu harganya dalam 2-3 ringgit sahaja. Masa tu Kakak masih kecil dan si Baby belum ada rasanya (Baby pun sekarang dah darjah 5) Sandal ini umie gunakan untuk ke bilik air atau untuk berwudhuk tetapi ada masanya umie pakai ke mana-mana bila umie terlupa nak gantikannya.

Setelah sekian lama sandal ini berjasa dengan umie, riwayatnya sudah hampir tamat :( sandal ini sudah putus jalinan di atasnya atau sudah terkoyak. Kalau nak gunakan lagi, memang masih boleh tetapi jika ada orang yang nampak umie masih memakainya, sudah pasti akan ada yang salah anggapan... mungkin ada yang beranggapan umie ini begitu da'if atau paling teruk akan ada yang mengata umie ni kedekut atau tangkai jering!

Sebenarnya bukan tak ada sandal lain yang boleh digunakan tetapi umie rasa selesa sangat menggunakannya dan rasa amat sayang untuk membuangnya... Sudah berapa kali umie cuba membuangnya tetapi tidak sampai hati, umie ambil kembali dan letak di belakang pintu semula... Tadi pagi umie dah nak buang, tak jadi juga... Akhirnya umie ambil gambar sandal ni untuk kenangan umie...

Tidak sampai hati rasanya nak membuang benda yang disayang... perangai umie yang sebegitu membuatkan rumah umie dah macam 'entah apa rupanya'... tak ada tempat lagi nak simpan... seperti kata my darling hb - semua umie nak simpan dan jadi sampah : kesimpulannya (yang umie buat sendirilah) umie suka simpan sampah :-S hehehehehehe

* Bagi kawan-kawan yang koleksi barang-barang lama dan antik, agak-agaknya sandal umie ni termasuk dalam kategori mana ya??? :D

7 comments:

AlexAlabasta said...

Selamat tingga.l, selipar berjasa~!

ain said...

lama betul tu kak e...10 tahun!! sandal saya tak sampai setahun dah teruk..tu harga puluh2 tu. pakai sipor jepun juga yg tahan lama.hihi

umi_e said...

alex... selipar tu memang berjasa tau!

ain... barang sekarang memang tak macam barang dulu2 kan...

kakpah said...

lamanya selipar umi tu. Tahan sampai ssepuluh tahun? Inilah namanya menang membeli menang memakai hehe..
Alah... kalau dah tak boleh pakai lagi, buang je lah umi. Husband kpah kata banyak sangat simpan barang yang sentimentol. Sampai masa kena operasi jugak hehe..

Anya said...

Hi umi_e

Nice to meet you :-)
We love new friends...
I can't read your blog
but I like the pictures ^___^
I write also bad english,
its not my language !!!
Hope I see you soon on our site.

Kareltje =^.^=
Anya :)

Ielaz said...

huiisshh kak e ni..lagi satu perangai saya mcm kak e...suka simpan sampah...bukan apa..menghargai...kenangan susah nak dibuang...kalau nak buang pun rasa berat sangat

umi_e said...

kakpah... tu lah masalahnya... semuanya saya anggap sentimental hehehehhe

Anya... thanks for your visit - i'll visit you later :)

Ielaz... kak e payah sungguh nak buang perangai suka simpan 'sampah' ni lah...