7 April 2008

Popia isi ketam

Wajah kak norz sering terbayang
Senyuman manis mengubat luka
Resepi ini dari kembarku sayang
Anak-anak umie amatlah suka


Cerita-cerita rupanya adik umie buat camni untuk anak-anak dia. Cuma dia kata dia tak letak sayur di dalamnya. Umie letak sayur kobis je... ternyata anak-anak umie memang suka dan minta untuk dibuatkan lagi :D

Bahan

1 bungkus isi ketam (lebih kurang 16 keping atau lebih)
Kulit popia (size kecil atau sederhana) ikut jumlah banyaknya isi ketam
200gm kobis (atau sayur ikut suka) - diricik halus
4 sudu besar mayonis*
2 sudu besar sos cili*
Minyak untuk menggoreng

* Campurkan mayonis bersama sos cili dan gaul rata

Cara

1. letakkan isi ketam di atas kulit popia
2. Letakkan 1 sudu besar sayur + sadu kecil campuran mayonis
3. Gulung seperti gulung popia biasa
4. Goreng dalam minyak yang panas dengan api sederhana


*** Dah lama umie tak letak apa-apa kat MR :-S Hari ni umie letaklah resipi ini untuk dikongsi sebab senang dan anak-anakpun suka :) http://myresipi.com/top/detail/4090

8 comments:

iEn said...

waaa.. nak wat ah nanti, amik semuo ketam, kaki ketam, tangan ketam, mata ketam wekekek :D

manje said...

salam kak ummi

em nampak sedap resepi nih... nak cuba buat la... lain skit dari makan popia goreng yg biasa tu...

umi_e said...

heheheh ien :P kalau nak amek semua baik balut je seekor ketam tu dgn kulit popia :P camna??? Ok gak kan :P Pastu namakan >>> Ketam bungkus popia khikhikhikhi :D

umi_e said...

manje... try ler... kalau anak2 kak e memang suka ;)

shay said...

kak umie... kalau goreng kulit popia tu tak masuk minyak ke? kita tak lalu makan kalau masuk minyak...

Encik KhaL said...

menarik sungguh. x pernah terbayang isi ketam leh masuk dalam popia. lazatla :D

umi_e said...

shayz... kak e buat ni tak pulaklah masuk minyak mungkin kak e guna ukuran sederhana - tebal sikit dahtu goreng api panas & 1/2 baru slowkan sikit supaya tak hangus dan garing sekata ;) cubalah ya...

* jangan lupa toskan elok2 dulu :)

umi_e said...

encik khal... kak e rasa anak-anak lebih suka yang ni dari popia goreng biasa :D ermmmm kalau tengok anak-anak kak e ler...