9 October 2009

Sebentar bersama Gibbon

Baby, Adik dan Aliyya (Kawan Baby) bersama Gibbon

Reben daripada perkataan ribbon
Ada pelbagai warna macam pelangi
Namanya Kelawat ataupun Gibbon
Haiwan comel ini haiwan dilindungi


Adik memeluk Gibbon yang kelihatan manja


Semasa ke Mines, dalam perjalanan ke tempat letak kereta tiba-tiba kami ditegur oleh seorang pekerja jika mahu mengambil gambar dengan haiwan comel ini. Belum lagi tawar-menawar, haiwan ini telah dihulur kepada Adik. Haiwan yang comel dan berbulu lembut ini terus sahaja memaut Adik dan memeluk dengan erat.

Bila ditanya berapa harganya, untuk satu orang memegang haiwan ini harganya RM5. Jika ada kamera sendiri, boleh ambil seberapa banyak gambar yang disuka. Jika perlukan khidmat mereka, bayaran RM12 dikenakan untuk berfoto dan juga diberikan sekeping foto untuk simpanan. Kebetulan umie bawa kamera maka umiepun ambillah gambar anak-anak umie dengan haiwan ini.


Kakak seronok dipeluk oleh Gibbon

Kakak memang suka sangat dengan haiwan, apa lagi haiwan peliharaan. Pada mulanya Kakak tidak mahu memegang haiwan itu dengan alasan 'sayangkan duit RM5' hehehehehe. Umie suruh juga Kakak memegangnya tetapi umie telah minta pekerja itu membenarkan tanpa sebarang bayaran. Mentelah pada masa itu hujan dan tiada siapa yang berminat untuk memegang atau bergambar dengan haiwan tersebut.

Umie pegang bulu haiwan itu - begitu halus dan lembut sekali. Namun apa yang menyentuh hati ialah rupa haiwan itu yang kelihatan sayu sekali. Hati tambah tersentuh bila melihatkan pelukan erat seperti tidak mahu dilepaskan... Kalaulah dapat simpan seekor haiwan ini, kan baik sekali! Jika ada sesiapa yang berminat untuk memelihara haiwan ini, harus ingat bahawa ia merupakan jenis haiwan yang dilindungi, maka harus mendapatkan kebenaran daripada pihak berkuasa terlebih dahulu...

20 comments:

sI tEDI said...

kak e , saya ni penakut sket.. ekekekeke..

Anya said...

^____^

I love that monkey
its so cute :)
(@^.^@)

Lady of Leisure said...

hahahha.. cutenya kak e...
nampak manja bila dukung tangan dia paut kat leher.. muka kecik cuteee er...

Gee said...

salam umie,

cutenya.

♥Itajeff♥ @Something To Share said...

Salam Umi..

Comel...tp sy mmg tak berani nak pegang...takut!!!

cintaAnna said...

Gibbon...oh i likeeeeeddddddddd...

Kalo leh nak bela sekor nak umah....

umi_e said...

tedi... penakut eekkk :p

Anya... it is cute ;)

lady... tu ler... sedih je nak lepaskan dia...

kak gee... memang suka kan...

sis ita... gibbon ni diam je...

maiyah said...

nampak comel kan, kalo sy pun nak pluk

umi_e said...

maiyah... memang comel lah binatang tu...

ngupingers said...

bertamasya...

pelangi anak said...

Bermesraan dengan pets bisa mengasah naluri kasih sayang kita yah!

IMCurtain said...

Salam sejahtera,

Kami ingin menjemput anda menyertai komuniti blogger bagi mempromosikan blog anda secara PERCUMA di laman web kami. Jom berkenalan dengan blogger-blogger terkemuka dan berkongsi tips dengan mereka.

Click pada butang 'Tutorial' untuk mengetahui cara menggunakannya.

Daftar sekarang: Blogger Malaysia [Blogger's Meeting Point]

Malaysia Boleh!

Cat with a Garden said...

Wow, a real life Gibbon. And he's so friendly!
Thank you for celebrating our blogoversary with us.
Lots of purrs, Siena & Chilli

umi_e said...

anna... belalah satu nanti dia dakap tak lepas2 tau :p

ngupingers... ya sudah semestinya :p

sayang anak... begitulah kira2nya...

IMcurtain... Insyaallah akan join :)

Siena & Chilli... you are welcome :)

Watierman said...

Salam Kak e...Watie pun jenis yang mudah terkejut & penakut gak...entahlah...Watie tak berani lak nak cakap...kalau terserempak..Watie peluk ke tidak...Gibbon tu...but it looks cute...dari jauh la ni!!

umi_e said...

watie... kak e pegang2 gitu je tapi nak dukung gibbon tu pun kak e tak berani hehehehehe

Brad said...

What a sweet monkey, too cute !
Brad

umi_e said...

Brad... it is cute :D

linda_cute@misslyn said...

suka semua jenis spesis kecuali gorilla...eeeiii..takut...

umi_e said...

linda... sapa2 pun takut dengan Gorilla :P hehehehe