4 September 2008

Jus asam boi


Ryan ke perigi mengambil timba

Timba antik bertangkaikan suasa

Marilah kita sama-sama berlumba

Tingkatkan taqwa dengan berpuasa



Sejak mula berpuasa, minuman sejuk pasti akan disediakan walaupun hari hujan. Hari ini umie buat air asam boi untuk berbuka puasa... Tak payah beli di pasar Ramadhan :p sebab senang sangat nak buat...



Bahan


Bes Asam Boi

Asam Boi

Air gula

Air mineral

Air batu



Cara


1. Campur bes asam boi bersama air gula dan kacau

2. Masukkan air mineral secukupnya

3. Letakkan air batu dan asam boi secukupnya




11 comments:

i-chimera said...

Alamak... bessss nya, nasib baik datang di malam hari... kalau siang hari, mau menguji keimanan jugak air ni... errr... tgahari esok tak mo lah datang sini... tunggu malam esok pulak.

Ielaz said...

kak e...wah2 rajennye dia buat ntry baru... hamui2..bestnyer..nasib baik tgk tgh malam, kalau tgk siang2 maunyer terliur diriku kakak..hihiihi..
kak e, nk tunggu sy blk mmg ler lm lg akak nk bertakoyaki...kalu nak kite boleh belikan n poskan.. nnt kite snapkan gambo pahtu bg kat kakak nk jenis mana....ada guna letrik ada guna dapur gas.

shafa said...

alah..bula pose sume bende npk sedap...tensi betul...
tp nk trylah..sbb feveret gak nih...
tenkiu ek resepi tuh

umi_e said...

chimera... tu sekadar nak ber-n3 je :P

* ikutkan pose2 ni malas tau...

umi_e said...

iela... thanks :-* mmuaahhhhhhh

umi_e said...

shafa... try ler... senang je nak buat tau... kalau untuk sekeluarga baik ler buat sendiri daripada beli kat luar sebab tak tau air yang digunakan tu betul2 masak ataupun bertapis... kadang2 kak e beli air kat luar juga pastu bila teringat bab air bertapis ke tak, mualalah rasa mual hehehehehhe

Ezad said...

fuiyooo.. lazatnyaaaaaaa

nasib baik dah mlm...

arsaili said...

salam...dahaga plak tgk aaa...

saya said...

mencedok air timba suasa
sambil beriring gelak ketawa
saya igtkan lumba buka puasa
rupanya lumba tingkatkan taqwa...

katak_78 said...

kak umie...katak_ayu dah buat tiramisu akak...nape x naik cream cheesenya...mcm hodoh...nape??bekas kita x basah pun...nak kena putar lama mana....sedihnyaaaa

cendawanintim said...

tak terbayang kesedapan minum air jus asam boi dibulan pose nih..